Saturday, 31 March 2012

。◕‿◕。 Disini Kita Bermula

Views



Kita pernah "DISAKITI"
dan mungkin pernah "MENYAKITI"
tapi kerana itu kita BELAJAR
tentang bagaimana cara menghargai, menerima, berkorban dan memperhatikan..

:: Kita pernah "DITIPU"
dan mungkin pernah "MENIPU",
tapi dari itu kita belajar tentang KEJUJURAN..

::
:: Andaikan kita tidak pernah melakukan kesalahan dalam hidup ini, mungkin kita tidak pernah belajar MEMINTA MAAF dan MEMBERI MAAF..

::
:: Setiap waktu yang telah kita habiskan dalam hidup ini, tidak akan terulang kembali. Namun ada satu hal yang masih tetap boleh kita lakukan..
iaitu BELAJAR dari masa lalu untuk hari ESOK yang lebih baik.

"Semalam adalah sejarah, hari ini penentu realiti..& esok suatu yang misteri"

Hidup adalah proses,
Hidup adalah belajar.
Tanpa ada batas umur,
Tanpa ada kata tua

JATUH, berdiri lagi
KALAH, mencuba lagi
GAGAL, bangkit lagi
Sampai Allah memanggil:
"Waktunya kita KEMBALI..."




。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

。◕‿◕。 Segmen : BlogList April - Mei by Sharfynarz

Views
Moning everybody....smlm sy join segmen lain..hr ni sy join segmen lain lagi....ni gara2 keboringan tahap gaban....jom sama2 terjahhhhh di sini ~~~~~~> http://sharfynarzmiss.blogspot.com/2012/03/segmen-bloglist-april-mei-by-sharfynarz.html




sekian.............


。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

。◕‿◕。 Berhijrahlah Sebelum Terlambat =)

Views

Selamat petang....
ms sy lyn FB tdi..ade terbace bende nih..sbnrnye dh byk kali pun bce bende ni...hr ni bru sy rase nk share...ni semua sal tutup aurat ..khusus utk perempuan lah..sbb kite sedia maklum ramai di kalgn kite pd ms kini pakai tdg tp sekdr pakai tdg jer..yg lain2 terdeah..*perigtn utk sy jugak*
sblm tu kite perlu fhm ape yg dimaksdkn dgn tutup aurat bkn balut auratt.. kalo korg tgk pd gmbr ni pun rase dh bleh fhm..so...sblm terlmbt elok lah kite berubah..
jommmmmmmmmmm ^___^




Lbuhkan tudung sehingga melepasi dada...tdg xnipis okeyy...
Baju yg longgar dan menutup aurat..xslh pakai seluar tp biarlah xketat wpun sluar tu seluar jeans...paling penting....sarung kaki..yg ni ramai yg xamik peduli..kdg2 sy pun begitu..astaghfirullah...




 BERUBAHLAH DEMI KEBAIKAN :)




Wanita "menarik" jadi REBUTAN untuk DIPERMAINKAN, tetapi wanita solehah jadi REBUTAN untuk DIPERISTERIKAN"

MACAM MANE NK JADI SOLEHAH? BACA SEBAHAGIAN DARIPADA PANDUAN NI :)

> " Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur (menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening) "
(Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari)

>" Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan "
An-Nur : 31

>" Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya , maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina "
(Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban)

>" Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka "
An-Nur : 31

>" Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya "
(Riwayat At-Thabrani)

>" Asma binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis . Sabda Rasullulah : Wahai Asma ! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja "
(Riwayat Muslim dan Bukhari)

>"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya , tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik "
Al Ahzab : 32

>"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti"
(Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah)

>"Wahai anakku Fatimah ! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya"
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

sama-sama kite berubah..


。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

。◕‿◕。 Segmen Blogwalking & Tambah Followers Oleh Lisa

Views

sy suke2 jer join segmen yg dibuat oleh http://lisathemell.blogspot.com ni...
Nak tau lebih detai korg tgk cni





Kalo korg suke meh la join skali...pastu follow la sy skali yepp =) ngeehngeh...
papaiiiii..


。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

。◕‿◕。 Sejenak Bersama OPAH ^_^

Views
Assalamualaikum...
 agknye dlm 5 6 hri jugak xbuat entry baru...internet punye pasal le niee...xpelaa mugnkin die nk sy rest kan minda, kosgkan otakk..xyh fikir byk2...Alhamdulillah tersa aman ckt...*mood dh nk balik kg smpena cuti*

Hari ni hri ahad yooo~!! smlm hr jumaat..soo ape kaitn ngn enry sy nihh?? okeh kelmarin dulu sbelum hr jumaat tu hri khamis..haaa hari khamis tu...mlm laa sy bertolak p rumah opah..ni fist time sy pergi..sy ikt member sy..rumah opah tu kt area klang..n opah tu pulak jaga ank2 yatim..atau boleh jugak dikatakan  yg ibu bapa xnk..n seangkatan dgnnye lahh...ade 5 6 org lelaki..ade 2 baby..n ade lah ckt2 perempuan yg boleh diharap...opah ni agk baik hati n die sudh berumur ..................berape ehh ? haaiiyyarrkk sy lupe sudah...tp dh 70 80 lebih laa.. agk kesian la kan tgk diorg ni...kesian kt opah jugak sbb die dh tua...pastu mungkin kalo tgk pd pertma kali kite akn rase opah ni okey la jg budak2 sbb kelengkapan cukup..tu pd pndgn zahir sbnrnye...di sebalik tu kite xtahu...

sy bermlm kt rumh opah tu .tp satu mlm jer lahhh...tp kan sy xtau lah nape aku xdpt lelap mata , xdpt tido ngn lena..xdpt mimpi...haaaaah...bukn sbb pans sbbnye dlm bilik tu ade 3 kipas.tp sy xtau napee xdpt tidoo...bkn sy nk citer pasal sy xleh tido ni..lupekan sbb sy dh bgn pagi..hohoho..

Budak2 kt rmh opah pg tu dh siap2 nk g sekolah..ade yg sekolah tahfiz..ade yg sekolah rendah..klgn diorg ni ramai yg xde ic..soo agk sush la nk hntr sekolh ..bile dh jd cmtu, opah xnk la diorg ni xbljr..opah hntr la kt tahfiz..thfiz pun kene byr jugak..kos pergi balik lg..itu lg ini lg...kalo sorg dh byk , tp kalo belas2 org ??? laaaaaaaaaaagii lah bykk..kesian opahh...nk fikir bil lg..hmm tu pun alhmadulillah mknn harian xde mslh sbb masih ada hamba allah yg baik hati dan sudi menolng..kdg2 ade ustaz yg dtg ajr mengaji...hrp2 nye diorg ni jd ank yg baikk..tp........ besr nanti mungkin die akn tertnyee2 mane ibu bapa kuuuuuuuu?? ohhhh sgt memilukn hati...kite yg mempunyai segala-galanya ptt bersyukur....kalo kite fikir kite malang..masih ade lg insan yg malang dri kite...


Ni sy sebut TC jer..aku xtau name sbnr die ape..heheh..ni ank india muslim...die comel gak...umo die stahun lebih baru..lelaki..sian diee...kalo jln mcm nk jatuh sbb die kurus jerr..=)




Ni sy panggil YAJID ...die nihh sy germ sgt..suke kacau TC yg ats tu..pastu berebut mainan..suke buat TC nangis...xsukeee die nii..hahaaaaa..die ni numpang jerr sbb mak die pegi keje..ptg mak die amik la...fuhh legaaaaaa sy..




opahhhhhhhhhhhh....~~!!! TC nak keluar dri rumah niiiiii..pleeess bukak grill niihh..agk2 itu lah dlm hti TC..wakakak..memandai sy jerr...




Ni KHALILA name die...comel sgt si gemok nii...tp mlas nk jalan sendiri..asyik nk dukung jerr...eeee gerram ngn baby ni..umo die muda berape buln jer dr TC ..




si montel yg mkn byk dan gebu....huk2..



Die sgt comell............ lupekan yg belakng..segala bnede yg selerak itu..pssttt



Ni YAJID, MAMAT n KHALILA...mamat tu dh drjah 5 pun..tp opah xsekolah sbb xmampu nk hntr die skolah...




sy sebelum pulang dri rumh opah...sempat snap pic..kih~kih.


Kenangn bersama mereka...pic kt atas tu sumer budak2 kecik.sbb ms tu yg besar2 p sekolah..soo..sy xdpt amik semua gmbr2 mereka....walaupun sekejap jer sy kt sane..byk yg sy dpt pelajari dan amik iktibar dr kesushn yg mereka semua alami...semoga mereka di berkati ALLAH.   dan sentiasa dilindungi...




。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

Tuesday, 27 March 2012

。◕‿◕。Jana Otak dgn Sarapan Pagi ❤❤❤

Views
Hai hai hai....monim....walaupun matahari dh tegak atas kepala...
Dah sarapn ke korg ?? seringkali kite terlepas pandang dri srpn pagi kan? khususnye student lah...xsempat katenye...memg lah xsempat kalo bgn lewt..terkejar2 nk p kelas..*sy kot cm ni* hik6...

Kdgkala yg kerja pun cm tu gak, sbb nk kejar traffic jam katakan...nanti kena mrh ngn bos pulak dtg keje lewt...

Mungkin sesetgh kite fikir yg srpn pagi ni xpenting, xsrpn pun bleh bjr kan...yaaa memg la bleh...angkat balak pun bleh lgi..tp xlame sembah bumi laaa...haaa tau x betapa penting nye srpn pagi nih..jgn korg mkn maggi pulak..tu bkn srpn sahabt2........pastu jgn srpn bende manis pulak..mcm roti manis ke, maklumlahh kite2 ni xmkn roti kosng..n yg ade inti..tu dh bertmbh gula dlm badan. jgn ingt dgn xmkn pagi tu korg bleh diet tau..tu xbetul sama sekali....ni pensyarah sy yg pesan ..

Ade satu hari tu, sy dok dlm kelas,,kelas kul 8, sy  duk dpn2 pensyarah..kelas tu xramai, biase lah tutorial kan..12 org jer pun...kls bhs arb ms tu..tgh syok bljr...ade bunyi....kroookk...kriiukkk...haiyyakkk ape bende tuh? sape punye angkare? hahaha...sy la kan..sape lagi...wawawa...perut sy berrbunyi ms tu...dh la duk depn pensyrah..malu tersangat la..kuat betul perut sy mintak diisi...pastu ustzh sy pesan...mkn la ckt sblm dtg kelas..minum susu ke..mkn biskut ke..lepas hr tu sy mkn laaa pg2 wlaupun sdkit..tp kdg2 xsempt jugak sbb xde stok mknn dlm bilik..erkkkkkkkk..


~~MEH BACA KEPENTINGAN SARAPAN NIEEEEE~~





SARAPAN dianggap begitu penting untuk memastikan badan sentiasa cergas dan minda cerdas sepanjang hari. Malah sarapan juga sebenarnya penting untuk diamalkan bagi mereka yang ingin mendapatkan tubuh badan menawan.Ringkasnya, sarapan amat penting untuk semua peringkat umur tidak kira bagi kanak-kanak mahupun dewasa bagi memastikan kesihatan tubuh badan terjamin.


Menurut Pakar Pemakanan Hospital Pakar KPJ Seremban, Iman Abdul Halim, sarapan pagi adalah satu cara untuk memberikan bentuk badan yang ideal seperti diidamkan.


~Seseorang yang tidak mengambil sarapan kononnya untuk menurunkan berat badan lebih cenderung mengalami peningkatan berat badan.




~Tidak mengambil sarapan berkait rapat dengan masalah obesiti. Kajian menunjukkan individu yang mengalami masalah obesiti kebanyakannya adalah mereka yang tidak mengambil sarapan.


~Kajian juga mendapati meninggalkan makanan terutama sarapan menjadikan kawalan berat badan semakin sukar. Seseorang yang tidak bersarapan cenderung untuk mengambil makanan dengan kuantiti yang banyak pada waktu tengah hari dan tidak berkhasiat serta tinggi kalori seperti makanan ringan untuk menghilangkan kelaparan.


~Beberapa kajian menunjukkan tabiat sebegini akan mengumpulkan lebih banyak lemak badan apabila mereka makan lebih sedikit dan mengandungi kalori tinggi yang diambil secara kerap.


~Apabila seorang itu mengalami masalah obesiti ataupun berlebihan berat badan, mereka cenderung untuk mendapat penyakit kronik seperti kencing manis dan sakit jantung.


~Bagi mereka yang mengalami masalah sakit perut, angina (penyakit yang menyebabkan kesakitan dan kesesakan nafas) atau perut tidak selesa, ia tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk meninggalkan sarapan.


~Pilihan makanan yang berkhasiat dan bersih amat penting. Pengambilan sarapan perlu dibiasakan bagi individu yang menganggap ia tidak penting,” nasihatnya kepada golongan dewasa yang gemar meninggalkan sarapan setiap hari.


Tambahnya, tubuh badan manusia seperti kereta yang perlu diisi dengan minyak supaya boleh bergerak. Badan kita perlu diisi dengan makanan beberapa kali dalam sehari supaya ia boleh berfungsi secara cekap dan dapat melakukan tugas harian lebih baik.


Kajian untuk membandingkan antara keberkesanan mental dan fizikal terhadap sekumpulan orang dewasa dalam sehari menunjukkan mereka yang tidak mengambil sarapan semakin kurang cergas menjelang tengah hari.


~Setiap pagi, selepas beberapa jam kita tidak mendapat bekalan makanan, sangat penting untuk bersarapan supaya ia dapat membekalkan nutrien dan tenaga yang diperlukan tubuh badan untuk melakukan aktiviti seharian.


~Jika seseorang itu tidak mengambil sarapan, mereka akan berasa letih, lesu, pening, tidak bermaya, mudah marah dan bermasalah untuk menumpukan perhatian.


~Masa yang lama diperlukan untuk menyelesaikan tugasan terutama jika di tempat kerja. Jika tidak bersarapan, kita cenderung untuk mengambil makanan manis untuk meningkatkan tenaga.


~Jika seseorang sedang bekerja dan waktu makan tengah hari belum tiba, pada ketika inilah kita cenderung untuk mengambil makanan yang kurang berkhasiat seperti coklat, kerepek atau makanan ringan lain.


~Di samping itu, mereka akan berasa sangat lapar dan apabila tiba waktu makan tengah hari, mereka akan mengambil kuantiti makanan yang banyak,” jelasnya mengenai kesan bagi mereka yang malas dan tidak mahu mengambil sarapan sebagai rutin harian.


Sarapan tidak hanya penting bagi mereka yang inginkan berat badan ideal tetapi juga kepada kanak-kanak yang bersekolah.


~Pada waktu pagi, setelah lapan hingga 12 jam semalaman tidak mendapat makanan sewaktu tidur, simpanan tenaga adalah rendah.


~Tumbesaran dan perkembangan otak bergantung kepada pengambilan makanan yang berkhasiat dan seimbang. Apabila mereka tidak mengambil sarapan, untuk menunggu waktu makan seterusnya boleh mengambil tempoh sehingga 18 jam.


~Tempoh ‘separa kelaparan’ ini boleh menimbulkan masalah fizikal, intelektual dan tingkah laku mereka. Justeru, sarapan ialah hidangan yang paling penting diambil tetapi masih ramai lagi kanak-kanak tidak menikmatinya.


~Pengambilan sarapan di kalangan murid-murid membantu daya penumpuan mereka, mempengaruhi tingkah laku semasa proses pembelajaran dan mengurangkan keletihan.


~Pengambilan sarapan penting tetapi apa yang mereka ambil atau makan perlu juga dititikberatkan. Memilih sarapan yang kaya dengan bijirin penuh, serat, protein, rendah lemak dan gula boleh meningkatkan tahap penumpuan yang memang diperlukan untuk proses pembelajaran.


~Karbohidrat adalah sumber tenaga utama untuk tubuh badan. Serat membantu dengan memberi rasa kenyang bagi mengelakkan pengambilan makanan berlebihan.


~Apabila digabungkan dengan pengambilan air yang mencukupi, serat membantu
menggerakkan makanan melalui sistem pencernaan, mengurangkan risiko sembelit dan juga menurunkan tahap kolesterol darah,” jelasnya.


Meninggalkan sarapan juga boleh menjadikan kanak-kanak berasa letih dan tidak bermaya. Hal ini secara tidak langsung mempengaruhi proses pembelajaran mereka.


Mood dan tenaga mereka semakin menurun sepanjang waktu pembelajaran jika tidak menjamah sebarang makanan. Kajian menunjukkan kanak-kanak yang mengambil sarapan mempunyai kelebihan jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang tidak bersarapan.

Oleh Hajahfarhana Tarmudi
hajahfarhana@hmetro.com.my 



~~SAMBUNGAN~~





· Sebilangan besar remaja tidak bersarapan pagi sebelum ke sekolah. Mereka hanya bersarapan jam 10 pagi pada waktu rehat di sekolah.


· Pemilihan makanan untuk sarapan hanya kepada makanan yang digemari dan bukan kepada makanan yang berkhasiat.


· Sarapan pagi tidak mengandungi karbohidrat seperti roti dan bijirin yang boleh merangsang fungsi otak.


· Sarapan pagi tidak diikuti dengan minuman seperti susu, milo atau minuman lain yang berkhasiat.


· Sarapan pagi sesuatu yang asing dan ganjil bagi mereka yang tidak pernah melakukannya antara jam 7.00 hingga 9.30 pagi.


Fenomena remaja kita hari ini yang tidak bersarapan pagi ke sekolah dianggap perkara biasa. Mereka akan berasa tidak selesa apabila bersarapan pagi. Sebenarnya, sarapan pagi tidak perlu terlalu berat, cukup sekadar segelas susu, sekeping roti atau sedikit bijirin.


~Otak atau minda sangat memerlukan sarapan pagi bagi merangsang pemikiran ke arah pembelajaran yang lebih cemerlang di sekolah. Sarapan pagi dikatakan dapat mencergaskan minda jika dijadikan sebagai rutin harian yang penting untuk kehidupan yang lebih berkualiti.


~Pakar pemakanan sependapat bahawa mengambil sarapan adalah sumber pertama untuk memulakan kehidupan seharian, sekali gus mencergaskan minda. Kajian terbaru menunjukkan orang yang bersarapan secara tetap menikmati kehidupan berkualiti, tersusun, bersikap positif, lebih langsing dan memiliki daya tumpuan yang lebih baik.


~Pemilihan sarapan terutamanya yang kaya dengan karbohidrat, membekalkan tenaga, mampu menahan rasa lapar dan mengawal keinginan untuk makan di antara waktu sarapan dan makan tengah hari.


~Malangnya, ramai yang meninggalkan sarapan dengan alasan tiada selera makan pada waktu pagi atau tidak sempat kerana bangun lambat. Jika anda tergolong dalam kumpulan ini, ada baiknya anda terus membaca untuk mengetahui rahsia di sebalik hidangan ringkas yang dipanggil sarapan.
Ada saintis yang menggelar sarapan sebagai makanan untuk otak. Kajian menunjukkan sarapan ada kaitan rapat dengan kecergasan mental. Secara ringkasnya, sarapan dikatakan memberikan kesan positif terhadap aktiviti otak – lebih cergas, peka dan fokus.


Ini secara tidak langsung mendatangkan pengaruh positif terhadap diri individu itu untuk melaksanakan tugasnya, sama ada di sekolah atau di tempat kerja; walaupun hanya mengambil sarapan sekeping roti dan secawan kopi.


~Karbohidrat yang diambil pada waktu pagi akan merangsang paras glukos dan mikro nutrien dalam otak. Contohnya, vitamin B yang diperkaya dalam roti dan bijirin sarapan dikenal pasti mampu memberikan kesan positif kepada fungsi otak.


~Kesan lebih ketara dalam kalangan kanak-kanak dan remaja yang mengambil sarapan yang kaya dengan karbohidrat kompleks ialah mereka boleh menumpukan perhatian terhadap pelajaran dan menyelesaikan masalah dengan baik. Justeru, tidak hairan jika pengusaha roti dan bijirin berlumba-lumba menghasilkan produk yang diperkaya dengan pelbagai khasiat dan vitamin.


Kajian yang dijalankan Food Facts Asia dengan kerjasama empat universiti di Asia ke atas remaja berusia 10 hingga 12 tahun yang mengamalkan sarapan rata-rata jauh lebih langsing dan kurang berhadapan dengan masalah berat badan berlebihan.


~Bahkan, kajian di Amerika Syarikat ke atas 3,000 sukarelawan menunjukkan mereka dapat mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan unggul dengan hanya mengamalkan sarapan.

Oleh: Aminuddin Mansor (Majalah Cahaya 2006)

Jom pakat2 sarapan pagi......yabedabeduuuuuuu..=) mulakan hari anda dgn sarapn pagi dan senymlah...senyum seindah suria ..yang membawa cahya...senymmm....kepada semua...dunia pun berseri... (ayt rekaaa)



。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

Sunday, 25 March 2012

。◕‿◕。 Pentingkah FACEBOOOK ??

Views

Nape sy rase cm nk membebl jer mlm ni..huhhh d mlm hr yg dingn lagi mendayu2 ini..waaaaaa tolg sy xpandai bermadah pujangga la..sorryyy~!!



Tadi sy mkn tghri ngn member sy..pastu die duk ckp sal FB ni lah..die ckp kt sy "xde ape2 pun FB awk"..hmmm sy jwb sy mls nk like2, sy mls nk post2, sy mls nk lyn FB nih..sbb sy ade bende yg lebih penting n best utuk sy lyn..iaitu...BLOG....hahaha

Member sy syp jer lah bile sy ckp cmtu..bg sy la kan, sy xrase penting sgt pun FB ni...tp sy bukak tiap2 hri cume sy xonline..kalo sy xbukak diorg ni duk post mcm2 kt group ..nk x nk sy terpksa lah bukak..kang xbukak ketinggalan mklumt pulak sy ni...org len semua tahu sy pulak xtahu..xnk la sy cm tu kan...

Tp sy xtau la pulak kot FB tu sgt penting bg korg..kalo korg rase penting kan..bleh x tlg gtau sy ape yg penting sgt tu.?? sy pun nk tau gak..kot2 sy terleps pandg lahh...tp sy tau yg fb ni leh cari member2 kite yg lame2 ...tu jer lah...sy xsuke like2 ni,, sy pun jrg komen2 ni, jrg jugak post2...sy pun xtau nape sy wt FACEBOOK..heheh........

Okeh sy dh nk tido....ZzzzzZZ ~_~ SELMT MLM CINTAAA....




。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

。◕‿◕。 Bila Elektrik & Air Xdee ...

Views
Salam..peaceeeeee~!! 
perasan x sy selalu update blog waktu mlm? nk tau nape? sbb sy akn himpukan dulu ape yg sy tgk, ape yg sy bce, ape yg sy perhati, ape yg sy dgr n ape yg sy rase dlm satu2 hari tu..pastu bru sy fikir tajuk apee aku nk buat utk entry sy kali ni...thennn bru lah sy mula on kan lappy...terus login...~~~~~~>>> DUNIA CIK SAKINAH :) 


sy rase mood sy baik mlm ni sbb sy dh pun kekenygn yg terramat...jadi sy nk menaip pun xde masalh MALAS YG KETARA lah...tp utk mlm ni jer lah..kikiki~~


Berbalik pd entry sy tuh, fist sy nk ckp sal xde air...UKMni kerap jugak lah xde air, khususnye kolej yg aku dudk ni..harap jerr yurn mahal..tp selalu xde air..bleh dikatakan tiap2 sem lah mslh ni akn berlaku..yg nk mrh nye air xde time final exam..ermmm memg menguji minda la kan..dahla kalut nk angkut air lagi,, kalo air tu berat..memg bleh hilg lah ape yg sy bace..hehehe ~~ *alasn xlogik lgsung* ~~ tp kan serius sy ckp, memg pent giler ngangkut air ni, rase mcm kejang jer segala tubuh badan..hux2...org kata exam luaran..xperlu msuk dewan pun...memg terbaikkklah...


Bile xde air ni, memg kecoh la kan bebudak ni, yelah mls kot nk angkut air dri tingkt 5, 4 3, nun...bkn mcm bw air mineral ni..tp time air elok2 ade suke pulak membazir..air mencurah3 paip xtutup...haaa tu laa kan ALLAH dah tarik nikmat...ayyoyoyoo....HARGAILAH AIR ..




Tu baru bab air..ni pulak bab elektrik..korg xsedar yg korg tu semuanya kaya2,ank jutawan negara..sbb tu lah time g kelas xpenah nk tutup lektrik kan..duk biar cmtu jer kipas berpusing, lampu duk menyala...sy rase bende tuh pun pent gak berpusing2 sbb tu die berhenti kot..mogok katakan..


Bile xde lektrik mulalah menjerit3..pastu mula lah tercrik2 mane nk iron baju, mane nk cas henpon, mcmne nk pasag leptop , nk mkn megi xnmpk..n whatever lah...selme sy kt UKM 2 tahun ni penah gak 2 kali xde elektrik...tp xjd mslh pun bg aku,,cume sy xleh tidor dlm pans jer..sy memg xkn tido punye lah..satu hri tu, xde lektrik dr kul 11 mlm lebih smpai pagi..nasib baik la sy dh iron baju..kalo x..ponteng lah kelas jwbnyee...hohoho...tp memg sy dok berkipas gune tgn jer lah mlm tu..exrecisee.........


Kesimpulannya..hargailah elektrik dan air..........itu kan nikmat tuhan yg perlu kite nikmati .....so..pandail2 lah gune...korg semua dh besr..ade otak yg waras utk berfikir.......

RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL..JGN MEMBAZIR......



。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

Saturday, 24 March 2012

。◕‿◕。 Saya Si KIDAL ☞☟✍

Views
Hai..hai..hai.........gud niteezzzzzzzz...dh tido ke korg? apepun swip drem la yer...

Tau x ape itu KIDAL? xtau eaaaa...tp sy caye ramai yg tau kidal ni apekebnde kan..kidal ni org yg lbih cenderung gune tgk kiri...xkire lah menulis ke, mkn ke, (gna sudu) pegang pisau ke, ape2 jer lah...okey sy berckp berdasrkan penglmn aku sendiri.sbb sy ni kidal...

Dlm adik beradik sy..ramai gak yg kidal neh...kakak sy, abg sy, adik sy, ayh sy, n aku sendiri lah..sy penah jugak dgr ckp2 org kidal ni xde la elok sgt..tp sy dgr jugak yg org ckp kidal ni byk kelebihn nye..ntahlah aku pun xpasti..yg sy rase mcm org lain yg gune tgn kanan gak..cume ckt2 tu ade lah..mcm kalo nk mkn gune sudu kan,sy agk sukr..sbb mcm xbiase lah..xkn la nk mkn gn tgn kanan..hadeyyy..pastu time menulis sy kena sengetkan kertas yg sy nk tulis tu...pastu byk lg sbnrnye yg sy kire sush utk org kidal wt..bestnye kalo ade brg2 yg dibuat khusus utk kidal..yuhhuuuuuuuuuu ^_^



 Now.........sy nk kongsi ckt ape yg sy bc ni..mklumt berkaitn ngn kidal la..




Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains. Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan. 


Kesukaran bagi individu kidal:
Menulis didalam buku tebal (diari, buku laporan,dll ) akan menyukarkan individu kidal semasa menulis di bahagian kiri mukasurat kanan buku.Tulisan yang bermula dari kiri ke kanan juga merupakan salah satu faktor individu kidal menulis dengan gaya/cara yang unik sedikit.
Penggunaan peralatan lain tangan kanan; Gunting, senjata api (machine gun, alatan memanah, dll ), komputer (tetikus), peralatan dapur, dan lain-lain.
Kerusi meja (kerusi kuliah) ; Penggunaan meja kerusi meja di dalam kelas dicipta khusus untuk orang tangan kanan. Maka, individu yang kidal perlu mengiringkan sedikit badan sewaktu menulis agar tangan kidal dapat memanfaatkan setiap ruang meja yang ada.
Individu kidal dipercayai mempunyai kelemahan dalam aspek:
* Pengurusan
* Kesihatan
* Pendidikan
* Kerjarumah/surirumah
* Pelajar

kalo gune mause sy okey jer, sbb sy pakse diri sy gune tgn kanan hai kalo x memg haru laa nk wt asigment....Kalau guna gunting,pisau,pegang sudu semua kiri..ni sy nk gtau kt korg ,, org kidal ni kalau potong benda makanan bersih le..sebab dia pegang pisau tgn kiri..makanan tu dia pegang tgn kanan..haha. Kalau mkn guna tgn mmg guna tgn kanan..cuma bile guna sudu..automatik tgn kiri..takleh guna kanan..mcm takleh nk mkn..practise byk kali dulu.. sush wehhh...tension sy nih...mcm org cacat jer..ngehngehh..



sy pernah belajr menjahit n mengait ms skolh dulu, tp yg ajr sy tu gune tgn kanan..sy pulak tgn kiri..memg xmenjadi..kena try byk kali..akhirnye sy berjaya gak..sbb sy mint sgt..tp skng sy dh xingt..kena bljr balik la mengait ni..tp kan serius sy ckp..sy rase kalo bab kekemasan ni, org kidal lebih cermat la..lebih kemas kalo die buat sesuatu..okey aaf kalo ade yg terase..memang sy nk puji org kidal sbb sy kan kidal....
sy penah terbace........org kidal hidup lebih lame dri org gna tgn kanan ni..tp sy rase mengarut jerr..sbb ajal ni di tgn TUHAN  semua.......


sekian........si kidal berceloteh..



。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

Friday, 23 March 2012

。◕‿◕。 Saya Sudah Dapat Surat Praktikal ღღღ

Views
Terima kasih kpd encik yazid krn tidak memeningkan kpla sy lagi dgn urusan praktikal..fuhhhh legaaa..rase mcm bru lepas pikul balak jerr...

sebnrnye dh lame sy mohon praktikal nih..sblm nk mohon pun dh satu hal.nk buat kt mane? ngn sape? nanti nk tinggl kt men? haaiihhh memg berserabaiii otak dok pikiq bende nih..last2 sy amik keputusan nk wt kt cni (kajang) jer lah..with member sy...sy kena wt kt mahkamah syariah, emmm agak gerun jugaklah..spnjg aku hidup sy xpenah pun masuk mahkamah..ape lagi nk praktikal..rase mcm kecikkkkkkkkkk jerr ats dunia ni..

memndgkan sy kena praktikal nanti cuti sem 4 bermkna sy xleh puasa kt kg sy lah...nunnnnnnnnnnn jauh disana..sedih jugak lah..dh la buln puasa..sob~~sob~~..tp xpelah, berkorban utk seketika..seblm mndpt kejayaan harusla kan lalui cabaran...mcmne lah sy praktikal nanti,,ape yg sy perlu buat ehee? erkkk sy dh rase cm blurrrrrrrr...ahh lupakan disini..




Nampak x name sy tuh? NUR SAKINAH MUHAMAD ...hehehhe..kalo xnmpak tu..p.ramlee kata...dot...dot..dot...............
so, korg buat2 nmpkla yeppp.~!!
 byee..



。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

。◕‿◕。10 JENIS MAYAT YANG TIDAK AKAN REPUT DI DALAM KUBUR.

Views


Disebutkan oleh hadis Rasulullah SAW bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam keadaan tubuh asal pada hari Qiamat :

1-Para Nabi-Nabi

2-Para Ahli Jihad Fisabilillah

3-Para Alim Ulama Menegakkan Kalimah Allah.

4-Para Syuhada sentiasa memperjuangkan Islam.

5-Para Penghafal Al Quran dan Beramal dengan Al-Quran.

6-Imam atau Pemimpin yang Adil dalam menegak Syariat Allah.

7-Tukang Azan yang tidak meminta habuan.

8-Wanita yang mati semasa melahirkan anak serta sentiasa TAAT pada perintah Allah.

9-Orang mati dibunuh atau dianiaya kerana mempertahan Maruah dan Agama.

10-Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman yang sentiasa menjaga hukum agama semasa hidup di atas dunia.
 



Anda tergolong di dalam nombor yg ke berapaa??? atau tiada dlm list?? sama2 kita renugnkan...moga2 suatu hari nanti kubur kita bercahaya......




。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

。◕‿◕。Kepentingan Bersuci ★☆

Views

Assalamualaikum..slmt tghari..
sedikit perkongsian di sini..sekadar pengetahuan...




PENDAHULUAN
Menjaga kebersihan diri dan persekitaran adalah merupakan ajaran dan suruhan setiap agama. Namun begitu, Agama Islam mempunyai prosedur tertentu di dalam membersihkan sesuatu yang kadang kalanya tidak tercapai oleh akal manusia sendiri akan rasionalnya.

PENGERTIAN BERSUCI
Bersuci menurut bahasa ialah suci dan bersih,di dalam bahasa arab perkataan bersuci disebut sebagai “ taharah” . Manakala bersuci menurut syarak pula ialah membersihkan diri daripada hadas dan najis hingga membolehkan seseorang itu mengerjakan ibadah.

             Ahli fiqh bersepakat mengatakan harus bersuci dengan air yang suci (mutlaq) sebagaimana firman Allah:


وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا

Maksudnya :
"Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa khabar gembira dekat sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih ".

Hukum bersuci adalah wajib di atas tiap-tiap mukallaf lelaki dan perempuan  terutamanya kepada mereka yang mahu mengerjakan ibadah . Bab Taharah juga merupakan perkara yang pertama diajarkan di dalam ilmu fiqh dan menjadi bukti bahawa islam amat mementingkan kebersihan dan kesucian .

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud :
" Agama islam itu diasaskan di atas kebersihan " .

KEPENTINGAN BERSUCI
Taharah amat penting dalam Islam sama ada taharah haqiqi, iaitu suci pakaian, badan dan tempat sembahyang daripada najis ataupun taharah hukmi, iaitu suci anggota wudu' daripada hadas, dan suci seluruh anggota zahir daripada janabah (junub); sebab ia menjadi syarat yang berkekalan bagi sah sembahyang sebanyak lima kali sehari. Oleh kerana sembahyang adalah perlakuan menghadap Allah S.W.T., maka menunaikannya dalam keadaan suci adalah sebagai mengagungkan kebesaran Allah S.W.T. Walaupun hadas dan Janabah bukanlah najis yang dapat dilihat, tetapi ia tetap merupakan najis ma'nawi yang membawa kepada kotor tempat yang terkenanya. Oleh itu, apabila ia ada, maka ia mencacatkan penghormatan dan berlawanan dengan prinsip kebersihan. Untuk menyucikannya, maka perlulah mandi. Jadi, jelaslah taharah dapat menyucikan rohani dan jasmani sekaligus.

Rasulullah telah bersabda :
"Anak kunci kepada solat itu adalah bersuci"
                                                                         [ Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi ]

Dari hadis di atas kita juga dapat memahami bahwa bersuci adalah anak kunci solat. Tidak sah solat seseorang apabila dia tidak bersuci dari hadas kecil ataupun dari hadas besar, bukan saja ibadah solatnya tidak diterima tetapi juga mendapat dosa, dan kalau seseorang itu tidak dapat mensucikan batinnya dari segala sifat-sifat terkeji seperti sombong, riak, ujub, hasad dan lain-lain, kalau dia solat maka dia termasuk kedalam golongan orang yang lalai dalam solatnya, dan orang yang lalai dalam solat ini akan dimasukkan kedalam Neraka Wail.

Selain itu , islam sangat mengambil berat supaya penganutnya sentiasa bersih dalam dua perkara; maddi (lahiriah) dan ma'nawi (rohani). Ini membuktikan bahawa Islam sangat menjaga kebersihan dan membuktikan Islam sebagai contoh tertinggi bagi kecantikan dan penjagaan kesihatan diri dan pembinaan tubuh badan dalam bentuk yang paling sempurna, juga menjaga persekitaran dan masyarakat supaya tidak menjadi lemah dan berpenyakit kerana membasuh anggota yang lahir yang terdedah kepada debu, tanah dan kuman-kuman setiap hari serta membasuh badan dan mandi setiap kali berjunub akan menjadikan tubuh badan bersih daripada kekotoran. Sudah ternyata dari segi kedoktoran bahawa cara yang paling baik untuk mengubati penyakit berjangkit dan penyakit-penyakit lain ialah dengan menjaga kebersihan.

Seterusnya perkara yang ketiga yang dapat kita fahami dalam masalah bersuci ini adalah sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
"Bersuci adalah separuh daripada iman"
                                                                                      
          [ Riwayat Tirmidzi dan Muslim ]

Di sini dapat kita pahami bahwa kedudukan bersuci begitu penting dalam islam, dan bersuci juga ada hubungkait dengan soal-soal batin. Manakala persoalan iman dan persoalan solat pula bekait rapat dengan perkara kebatinan, sekaligus mempunyai kaitan secara langsung dengan iman dan solat.

Tetapi perlu kita ketahui bahwa masalah bersuci ini bukan hal yang mudah, kalau sekadar mensucikan lahiriah sahaja seperti badan kita yang terkena kotoran mudah sahaja kita basuh dengan air, tetapi yang sulit adalah membersihkan batin kita dari kotoran-kotoran mazmumah. Bukan hal yang mudah bagi kita membersihkan hati kita dari perkara yang kotor, membersihkan pikiran kita dari berbagai pahaman dan ideologi yang berasal dari barat ataupun dari timur.

Oleh kerana itu , bukan mudah untuk kita mendapatkan kesempurnaan bersuci ini iaitu suci lahir dan suci batin, terutama bersuci batin ini yang amat susah sekali sedangkan bersuci batin ini adalah yang paling penting dari kedua bentuk bersuci tadi.

KESIMPULAN
Bersuci merupakan syarat  kepada segala  jenis ibadah, oleh sebab itu bersuci memperoleh tempat yang utama dalam islam. Pelbagai aturan dan hukum yang ditetapkan oleh syarak supaya   manusia menjadi suci dan bersih baik dari segi zahir mahupun batin.

Kesucian dan kebersihan zahir dan batin merupakan pangkal keindahan dan kesihatan. Oleh kerana itu  kesucian dan kebersihan dengan keindahan dan kesihatan saling berkaitrapat satu sama lain . Pokok dari ajaran islam tentang pengaturan hidup bersih dan sihat bertujuan agar setiap muslim dapat melaksanakan tugas dan kewajipannya sebagai khalifah di muka bumi dengan baik , ini kerana kebersihan dan kesucian zahir dan batin merupakan hal yang utama dan terpuji dalam ajaran Islam, kerana dengan bersuci dapat meningkatkan darjat dan martabat manusia di sisi Allah SWT.




~~Yang baik dijadikan ikutan..yg buruk dijadikan sempadan..ape yg bermanfaat boleh di cedok...ape yg kurg hrp dimaafkan........~~ barokallohh..




。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。

。◕‿◕。 Jom Mengenali Nabi Muhammad S.A.W.

Views
"Kenali Nabi Muhammad ﷺ, agar besok Insya`ALLAH
kita dikenal oleh Nabi Muhammad ﷺ... Amiin ya ALLAH !
Cintai Nabi Muhammad ﷺ, agar besok kita
Dicintai oleh Nabi Muhammad ﷺ..."




Bismillahirrahmanirrohim.............dgn nama Allah yg Maha pemurh lg Maha penyayg.......

ALhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi krn dpt lg kite bernafas di muka bumi ini utk mennn~~~~cukupkn bekalan kite di Akhirt kelak..insyaallah....



Entry kali ni aku nk jd USTAZAH *ade rupe ustazah ke sy ni?? heheh...
okeh ustazah nk tnye satu soaln ...ADAKAH KORANG KENAL NABI KORANG??? kenl x? xkenal? meh cni pakat dengaq ustzh nk habaq...bukn nk habq pon..cume ustzh nk suh bace lah ape yg ustzh postkan ni...kalo korg terlebih knl dgn artis2 kt luar sane..ape yg korg dpt?? ade artis2 tu bg duit berjuta2 x? bg banglo satu bijik? bg ferrari x? kalo ade alhamdulillah...xpee..itu hak korg lah kan nk kenl ke, nk mint ke ngn artis2 luar sane...yg penting korang kenalah amik tau gak SIAPA NABI korang.......nabi kite MUHAMMAD S.A.W. dpt memebri syafaat pd kite di akhirt kelak...itu pun kite perlu ikut ape yg DIA bawa ..iaitu MENCEGAH KEMUNGKARAN n MELAKUKAN KEBAIKAN.....

Kali ni, ustazah mintak korang tilik2 diri kotg yg comel tu yeee.............pastu mase tilik tu try lah ckp ngn diri korg sendiri...cukup come ke aku kalo xknl NABIaku...cukp comel ke aku kalo xbuat ape yg NABI aku surh..ckp comel ke aku kalo aku .............................smbung sendiri..

soooo.....meh kite pakat2 kenal NABI kite...siapakah dia yg dikatakan MUHAMMAD S.A.W.???

Nama:• Muhamad bin Abdulllah bin Abdul Muthalib bin Hashim bin Abdul Manaf bin Qusai bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Lu’ai bin Ghalib bin Fihr bin Ibni Malik bin An-Nadhr bin Kinanah bin Khuzaimah Mudrikah bin Elias bin Mudhar bin
Nizar bin Ma’ad bin Adnan.
 
Nama-nama lain :• Ahmad , Al-Mahi , Al-Hasyir , Al-A’qib , Al-Mutawakkil.
 
Nama-nama Gelaran :• Abu Qasim , Al-Amin.
 
Bangsa :• Arab Quraisy.
 
Agama :• Islam.
 
Tarikh Lahir :• Hari Isnin
• 12 Rabi’ul Awal Tahun Gajah ( Riwayat lain 9 Rabiu’l Awal )
• Bersamaan 20 April 571 Masihi.
 
Bidan Nabi :• Ummu Mas’ud.
 
Tempat Lahir :• Di Syua’ib Bani Hashim di Makkah.
 
Bilangan Adik-beradik :• Anak tunggal [ anak yatim ].
 
Nama Ibu :• Aminah binti Wahab bin Abdu Manaf bin Zahrah bin Kilab.
 
Nama Ibu Susuan :• Thuwaibah [ hamba Abu lahab ] , Halimah bt. Abu Zuaib as-Sa’diah.
 
Nama-nama Pengasuh :• Aminah , Thuwaibah , Halimatun as-Sa’diyah, Barakah al-Habsyiyyah digelar Ummu Aiman, hamba perempuan bapa Rasulullah SAW.
 
Nama-nama Isteri :• Khadijah bt. Khuwailid, Saudah , A’isyah bt. Abu bakar, Hafsah bt. Umar, Zainab bt. Khuzaimah, Hindun  bt. Abi Umaiyah , Zainab bt. Jahsyi , Juwairiah bt. Al-Haris, Ramlah bt. Abi Sufian , Sufiah bt. Huyi , Maimunah bt. Al-Haris.
 
Nama-nama Anak :• Qasim , Abdullah , Ibrahim , Fatimah , Zainab , Ummu Kalsum ,Ruqayyah.
 
Nama-nama Bapa Saudara :• Hamzah , Al-Abbas , Abu Talib , Abu Lahab , Az-Zubir , Abdul Ka’bah , Al-Muqawim, Dhirar , Qusam , Al-Mughirah , Al-Ghaidak.


Nama-nama Emak Saudara Sebelah Ibu Dan Bapa :• Sufiah , A’tikah , Barrah , Urwa , Umaimah , Ummu Hakim Al-Baidha’.
 
Bapa Saudara Dan Emak Saudara Yang Memeluk Islam :• Hamzah , Al-A’bbas.
• Sufiah , Urwa.
 
Nama-nama Hamba Sahaya Perempuan :• Mariah al-Qibtiah , Raihanah.
 
Nama-nama Hamba Lelaki :• Aslam , Abu Rafi’ , Sauban , Abu Kabsyah Sulaim, Syurqan , Yasar Nubi.
 
Nama Anak Angkat :• Zaid bin Harithah bin Syarahil.
 
Nama-nama Khadam :• Anas bin Malik , Abdullah bin Mas’ud , ‘Uqbah bin ‘Amir, Asla’ bin Syarik , Bilal bin Rabah , Abu Zar al-Ghiffari.
 
Setiausaha Nabi Sebagai Pencatat Al-Quran :• Abu Bakar , Umar , Uthman , Ali , Zubir , Amir , Amru Al-‘As , Zaib bin Thabit , Muawiyyah , Ubai bin Kaa’b, Abdullah bin Rawa.
 
Setiausaha Sulit :• Huzaifah b. Yaman.

Sifat Fizikal :• Badan tinggi sedang.
• Rambut ikal mayang.
• Muka bulat , putih kemerahan , mata hitam gelap.
• Bulu dada nipis , keseluhan badan  tidak berbulu.
• Bulu mata panjang , suara kasar , gigi hadapan renggang.
 
Sifat-sifat Yang Wajib Bagi Seorang :• Siddiq [ benar ] , Amanah [ jujur] , Tabligh [ menyampaikan ] , Fatanah [ bijkasana ].
 
Sifat-sifat Yang Mustahil:• Kazib [ dusta ] , Khianah [ pecah amanah] , Kitman [ menyembunyikan ] , Baladah [ bodoh].
 
Sifat-sifat Yang Harus :• Makan , minum , tidur , berkahwin , sakit , demam.
 
Pendidikan :• Al-Ummiy [ tidak pandai membaca dan menulis ].
 
Pekerjaan :• Gembala Kambing.
• Berniaga.
 
Perlantikan Menjadi Nabi dan Rasul :• Umur 40 tahun di Gua Hira’.
 
Guru Pertama :• Malaikat Jibril ‘Alaihi Salam.

Tugas Utama :• Menyeru manusia menyembah Allah SWT.
 
Jawatan Yang Diamanahkan :• Menjadi Nabi.
• Menjadi Rasul kepada umat manusia dan  jin .
• Ketua Pemerintah  kerajaan Islam di Madinah.
 
Keistimewaan :• Sebaik-baik makhluk yang dicipta.
• Mempunyai mukjizat terbesar dan terutama Al-Qur’an.
• Penghulu dan penutup segala Nabi dan Rasul [ Khatamun Nabiyyin ].
• Manusia pertama masuk Syurga.
 
Gelaran Dari Kalangan Nabi :• Ulul ‘Azmi أولوالعزم [ banyak menempuhi ujian berat daripada Allah ].
• صلى الله عليه وسلم
 
Kenangan Manis :• Dibawa melancong dalam peristiwa Isra’ dan Mi’raj.
 
Kenangan Pahit :• Diusir oleh penduduk Ta’if.
• Semasa peperangan Uhud.
 
Pengalaman Pertama Menerima Wahyu• Turunnya al-Quran Ayat Iqra’ [1-5 ayat, di Gua Hira’] pada 12 Rabiu’l Awal.

Pengalaman Yang Paling Menakutkan :• Ketika melihat rupa asal Malaikat Jibril a.s. di ruang angkasa.
Hijrah ke Madinah
• Umur 53 tahun ditemani Abu Bakar as-Siddiq , sampai Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal bersamaan 24 September 622M.
 
Orang Yang Pertama Didakwah Dan Memeluk Islam :• Lelaki Dewasa : Abu Bakar as-Siddiq.
• Perempuan Dewasa : Khadijah [ isteri Nabi ].
• Kanak-kanak : Ali bin Abu Talib.
• Hamba : Zaid bin Harithah.
Sahabat-sahabat Kanan :• Abu bakar as-Siddiq.
• Umar al-Khattab.
• Uthman bin Affan.
• Ali bin Abu Talib.
 
Mertua Dan Menantu Dari Kalangan Sahabat :• Abu Bakar dan Umar [ mertua ].
• Uthman dan Ali [ menantu ].
 
Berita Yang Mengembirakan :• Keislaman Umar bin al-Khattab.
 
Berita Yang Menyedihkan :• Kematian Khadijah bt. Khuwailid [isteri Nabi].
• Abu Talib bin Abdul Mutalib [bapa saudara Nabi].
• Hamzah bin Abdul Mutalib [bapa saudara Nabi].
 
Peristiwa Yang Mengembirakan :• Pembukaan Kota Mekah.
 
Penglibatan Dalam Peperangan :• Peperangan Badar , Uhud , Khandak , Khaibar , Al-Fath , Hunain , Tabuk.
 
Nama Tempat Yang Pernah Dilawati :• Syam , Baitul Maqdis [ Palestin ].
 
Catat Rekod Dunia :• Pengembaraan yang jauh dari bumi ke langit sehingga ke Sidratul Muntaha bermula selepas waktu Isya’ hingga sebelum masuk waktu Subuh [ Isra’ & Mi’raj ].

Isteri Yang Paling Disayangi :• ‘Aisyah [ ketika kesemua isteri-isteri Nabi masih hidup ].
 
Anak Yang Paling Disayangi :• Fatimah.
 
Cucu Yang Paling Disayangi :• Hassan bin Ali.
• Hussin bin Ali.
 
Sahabat Yang Paling Disayangi :• Abu Bakar.
 
Nasihat Nabi :• “Jadikanlah kamu  sebagai orang musafir yang sedang dalam  perjalanan.”
 
Wasiat Nabi :• Dalam Khutbah Wida’ [ Khutbah Selamat Tinggal ] “Aku tinggalkan dua perkara , kamu tidak akan sesat selama-lamanya sekiranya kamu berpegang dengan keduanya iaitu Kitab Allah dan Sunnahku.”
 
Syafaat Nabi :• Kepada umat yang sentiasa berselawat ke atasnya.
 
Tarikh Wafat :• Waktu pagi hari Isnin.
• 12 Rabiu’l Awal 11 H bersamaan 8 Jun 632M
• Umur 63 tahun , 4 hari.


Para sahabat pernah berkata ;
  • Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah.

  • Aku melihat cahaya dari lidahnya.

  • Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.

  • Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.

  • Rasulullah umpama matahari yang bersinar.

  • Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.

  • Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama.

  • Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.

  • Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.

  • Wajahnya seperti bulan purnama.

  • Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah ditengahnya.

  • Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.

  • Mata baginda hitam,dengan bulu mata yang panjang.

  • Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.

  • Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.

  • Mulut baginda sederhana luas dan cantik.

  • Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.

  • Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.

  • Janggutnya penuh dan tebal menawan.

  • Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.

  • Warna lehernya putih seperti perak sangat indah.

  • Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.

  • Rambutnya sedikit ikal.

  • Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.

  • Rambutnya terbelah di tengah.

  • Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.

  • Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.

  • Seimbang antara kedua bahunya.

  • Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.

  • Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.

  • Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik. Kakinya berisi tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.

  • Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.

  • Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.

  • Warna putihnya lebih banyak.

  • Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.

  • Warna kulitnya putih tapi sihat.

  • Kulitnya putih lagi bercahaya.

  • Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.

  • Badannya tidak gemuk.

  • Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.

  • Perutnya tidak buncit.

  • Badannya cenderung kepada tinggi,semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.


    sekian saja......selmt membaca....=)




。◕‿◕。Thank You All ~ Bila Free Terjah Lagi OK~!! 。◕‿◕。