Assalamualaikum..slmt tghari..
sedikit perkongsian di sini..sekadar pengetahuan...
PENDAHULUAN
Menjaga kebersihan diri dan persekitaran adalah merupakan ajaran dan
suruhan setiap agama. Namun begitu, Agama Islam mempunyai prosedur
tertentu di dalam membersihkan sesuatu yang kadang kalanya tidak tercapai oleh
akal manusia sendiri akan rasionalnya.
PENGERTIAN BERSUCI
Bersuci menurut bahasa ialah suci dan
bersih,di dalam bahasa arab perkataan bersuci disebut sebagai “ taharah” .
Manakala bersuci menurut syarak pula ialah membersihkan diri
daripada hadas dan najis hingga membolehkan seseorang itu mengerjakan ibadah.
Ahli fiqh bersepakat mengatakan harus bersuci
dengan air yang suci (mutlaq) sebagaimana firman Allah:
وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ
الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً
طَهُورًا
Maksudnya :
"Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa khabar gembira dekat sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih ".
Hukum bersuci adalah
wajib di atas tiap-tiap mukallaf lelaki dan perempuan terutamanya kepada mereka yang mahu mengerjakan
ibadah . Bab Taharah juga merupakan perkara yang pertama diajarkan di dalam
ilmu fiqh dan menjadi bukti bahawa islam amat mementingkan kebersihan dan
kesucian .
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda
yang bermaksud :
"
Agama islam itu diasaskan di atas kebersihan " .
KEPENTINGAN BERSUCI
Taharah amat
penting dalam Islam sama ada taharah haqiqi, iaitu suci pakaian,
badan dan tempat sembahyang daripada najis ataupun taharah hukmi, iaitu suci anggota
wudu' daripada hadas, dan suci seluruh anggota zahir daripada janabah (junub);
sebab ia menjadi syarat yang berkekalan bagi sah sembahyang sebanyak lima kali
sehari. Oleh kerana sembahyang adalah perlakuan menghadap Allah S.W.T., maka
menunaikannya dalam keadaan suci adalah sebagai mengagungkan kebesaran Allah
S.W.T. Walaupun hadas dan Janabah bukanlah najis yang dapat dilihat, tetapi ia
tetap merupakan najis ma'nawi yang membawa kepada kotor tempat yang terkenanya.
Oleh itu, apabila ia ada, maka ia mencacatkan penghormatan dan berlawanan
dengan prinsip kebersihan. Untuk menyucikannya, maka perlulah mandi. Jadi,
jelaslah taharah dapat menyucikan rohani dan jasmani sekaligus.
Rasulullah telah bersabda :
"Anak kunci kepada solat itu adalah bersuci"
[ Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi ]
"Anak kunci kepada solat itu adalah bersuci"
[ Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi ]
Dari hadis di atas kita juga
dapat memahami bahwa bersuci adalah anak kunci solat. Tidak sah solat seseorang
apabila dia tidak bersuci dari hadas kecil ataupun dari hadas besar, bukan saja
ibadah solatnya tidak diterima tetapi juga mendapat dosa, dan kalau seseorang
itu tidak dapat mensucikan batinnya dari segala sifat-sifat terkeji seperti
sombong, riak, ujub, hasad dan lain-lain, kalau dia solat maka dia termasuk
kedalam golongan orang yang lalai dalam solatnya, dan orang yang lalai dalam solat
ini akan dimasukkan kedalam Neraka Wail.
Selain
itu , islam sangat mengambil berat supaya penganutnya sentiasa bersih dalam dua
perkara; maddi (lahiriah) dan ma'nawi (rohani). Ini membuktikan bahawa Islam
sangat menjaga kebersihan dan membuktikan Islam sebagai contoh tertinggi bagi
kecantikan dan penjagaan kesihatan diri dan pembinaan tubuh badan dalam bentuk
yang paling sempurna, juga menjaga persekitaran dan masyarakat supaya tidak
menjadi lemah dan berpenyakit kerana membasuh anggota yang lahir yang terdedah
kepada debu, tanah dan kuman-kuman setiap hari serta membasuh badan dan mandi
setiap kali berjunub akan menjadikan tubuh badan bersih daripada kekotoran. Sudah
ternyata dari segi kedoktoran bahawa cara yang paling baik untuk mengubati
penyakit berjangkit dan penyakit-penyakit lain ialah dengan menjaga kebersihan.
Seterusnya perkara yang ketiga yang dapat kita fahami
dalam masalah bersuci ini adalah sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud :
"Bersuci adalah separuh daripada iman"
[ Riwayat Tirmidzi dan Muslim ]
"Bersuci adalah separuh daripada iman"
[ Riwayat Tirmidzi dan Muslim ]
Di sini dapat kita pahami bahwa
kedudukan bersuci begitu penting dalam islam, dan bersuci juga ada hubungkait
dengan soal-soal batin. Manakala persoalan iman dan persoalan solat pula bekait
rapat dengan perkara kebatinan, sekaligus mempunyai kaitan secara langsung
dengan iman dan solat.
Tetapi perlu kita ketahui bahwa
masalah bersuci ini bukan hal yang mudah, kalau sekadar mensucikan lahiriah sahaja
seperti badan kita yang terkena kotoran mudah sahaja kita basuh dengan air,
tetapi yang sulit adalah membersihkan batin kita dari kotoran-kotoran mazmumah.
Bukan hal yang mudah bagi kita membersihkan hati kita dari perkara yang kotor,
membersihkan pikiran kita dari berbagai pahaman dan ideologi yang berasal dari
barat ataupun dari timur.
Oleh kerana itu , bukan mudah
untuk kita mendapatkan kesempurnaan bersuci ini iaitu suci lahir dan suci
batin, terutama bersuci batin ini yang amat susah sekali sedangkan bersuci
batin ini adalah yang paling penting dari kedua bentuk bersuci tadi.
KESIMPULAN
Bersuci merupakan syarat kepada segala jenis ibadah, oleh sebab itu bersuci memperoleh
tempat yang utama dalam islam. Pelbagai aturan dan hukum yang ditetapkan oleh
syarak supaya manusia menjadi suci dan bersih baik dari segi
zahir mahupun batin.
Kesucian dan kebersihan zahir dan batin merupakan pangkal keindahan dan kesihatan. Oleh kerana itu kesucian dan kebersihan dengan keindahan dan kesihatan saling berkaitrapat satu sama lain . Pokok dari ajaran islam tentang pengaturan hidup bersih dan sihat bertujuan agar setiap muslim dapat melaksanakan tugas dan kewajipannya sebagai khalifah di muka bumi dengan baik , ini kerana kebersihan dan kesucian zahir dan batin merupakan hal yang utama dan terpuji dalam ajaran Islam, kerana dengan bersuci dapat meningkatkan darjat dan martabat manusia di sisi Allah SWT.
~~Yang baik dijadikan ikutan..yg buruk dijadikan sempadan..ape yg bermanfaat boleh di cedok...ape yg kurg hrp dimaafkan........~~ barokallohh..
0 Doa Aku Sentiasa Comell:
Post a Comment